Στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος «ΣΗΜΑΙΝΟΥΣΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ – ΘΕΜΕΛΙΩΤΕΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ» το σχολείο μας πραγματοποίησε τετραήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη στην Κρήτη από τις 28 έως και 31 Μαρτίου 2024 Στην επίσκεψη συμμετείχε το σύνολο των μαθητών/-τριών του προγράμματος (30), καθώς και τρεις (3) συνοδοί καθηγητές.
Κατά την πρώτη μέρα, αφότου προσγειωθήκαμε στο Ηράκλειο, οι μαθητές/-τριες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού και το μεγαλύτερο μινωικό ανάκτορο της Κρήτης. Μετά από σύντομη ανάπαυση αναχωρήσαμε για την ιστορική μονή Αρκαδίου στο Ρέθυμνο, όπου ξαναζήσαμε την τραγική ανατίναξη των Ελλήνων αγωνιστών εκεί κατά την Επανάσταση της Κρήτης το 1866. Την προσοχή των μαθητών/-τριών απέσπασε η τοποθεσία της μονής με την εντυπωσιακή θέα προς τη θάλασσα.
Η δεύτερη μέρα περιελάμβανε ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο των Μαλίων, όπου οι μαθητές/-τριες διαπίστωσαν με έκπληξη την πολύ καλή κατάσταση στην οποία διατηρούνται τα ευρήματα, που εκτείνονταν σε πολυώροφες δομές. Η διαχείριση του αρχαιολογικού χώρου σε πλήρη εναρμόνιση με το φυσικό περιβάλλον ήταν επίσης κάτι το αξιοσημείωτο. Κατόπιν, αναχωρήσαμε για την Ελούντα από την οποία επισκεφθήκαμε το νησί της Σπιναλόγκα. Η τραγικότητα του νησιού αυτού προβλημάτισε ιδιαίτερα τους/τις μαθητές/-τριες, που ακολούθησαν κάθε μονοπάτι σκεπτόμενοι/-ες τις ιστορίες που κρύβει κάθε γωνιά αυτού του νησιού. Το πλοιάριο μας αποβίβασε στην Πλάκα από όπου ξεκινήσαμε για τον Άγιο Νικόλαο. Εκεί κάναμε την βόλτα γύρω από την λίμνη Βουλισμένη και επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο. Το βράδυ κάναμε μία βόλτα πεζή στην Χερσόνησο μέχρι το φάρο.
Την τρίτη μέρα αναχωρήσαμε για τα Χανιά, όπου περιηγηθήκαμε σε όλη την πόλη, στο ενετικό λιμάνι, στο Φάρο, αφού πρώτα είχαμε περάσει από την οικία και τους τάφους της οικογένειας των Βενιζέλων. Είδαμε το Φρούριο Φιρκά και το Γιαλί Τζαμί και αναχωρήσαμε για την πόλη του Ρεθύμνου. Στο Ρέθυμνο περπατήσαμε στο Φάρο, επισκεφτήκαμε την ενετική κρήνη Ριμόντι, την πλατεία Τίτου Πετυχάκη και το αρχαιολογικό μουσείο, δηλαδή την πρώην εκκλησία του Αγίου Φραγκίσκου. Το βράδυ στο ξενοδοχείο μαζευτήκαμε και ανταλλάξαμε απόψεις και προβληματισμούς. Διασκεδάσαμε με μουσική του ξενοδοχείου.
Την τελευταία ημέρα, μετά την αναχώρησή μας από το ξενοδοχείο, επισκεφτήκαμε την πόλη του Ηρακλείου. Εκεί ξεναγηθήκαμε στο αρχαιολογικό μουσείο με τα ιδιαίτερα εντυπωσιακά ευρήματα, που μας ήταν ήδη γνωστά από τα σχολικά εγχειρίδια. Τα παιδιά διαπίστωσαν με έκπληξη τη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στην εικόνα του βιβλίου και την πραγματική όψη του αρχαιολογικού ευρήματος. Περπατήσαμε το ενετικό φρούριο Κούλες, ανεβήκαμε στον τάφο του Ν. Καζαντζάκη, ξαποστάσαμε στην πλατεία των λιονταριών στην κρήνη Μοροζίνι και είδαμε από κοντά και την κρήνη Μπέμπο. Συζητήσαμε έξω από τη Λότζια και το δημαρχείο και γνωρίσαμε τη βασιλική του Αγίου Μάρκου. Αναχωρήσαμε αεροπορικώς και φτάσαμε στο σχολείο την προβλεπόμενη ώρα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μαθητές/-τριες αντιμετώπισαν την απουσία των γονέων τους για πρώτη φορά και διαχειρίστηκαν την ελευθερία τους με πλήρη συναίσθηση των ορίων τους υπακούοντας στους καθηγητές αλλά ταυτόχρονα αναλαμβάνοντας και πρωτοβουλίες.